image 4 tips om slimmer te printen image Wanneer is je telefoon laten maken de beste keuze?

Drop us a line...

Verstuur bericht

Het belang van marktonderzoek

Marktonderzoek is van groot belang. Voor een organisatie is het belangrijk om te weten waar je staat in de markt. Kent de doelgroep jouw bedrijf wel? En op wat voor manier? Of is het misschien verstandig om je te richten op een andere doelgroep? Allerlei vragen waar je veel aan kan hebben en waardoor je bedrijf kan groeien. In deze blog lees je meer over wat marktonderzoek precies is, wat het belang ervan is en wat je er aan kan hebben.

Wat is marktonderzoek?

Marktonderzoek heeft als doel om informatie te verstrekken wat gebruikt kan worden bij het maken van een geschikt marketingplan. Hierbij kijk je dus vooral naar je doelgroep en dan met name het gedrag, de houding en de motivaties. Dit kan bijvoorbeeld het gemiddeld gebruik van een bepaald product zijn of de gemiddelde besteding ervan. Uit marktonderzoek komt marketinginformatie voort, waar weer op in gespeeld kan worden.

Soorten marktonderzoek

Er zijn 3 verschillende soorten marktonderzoek, deze lichten we hieronder toe.

Beschrijvend onderzoek

Hierbij gaat het vooral om het beschrijven van kenmerken van de markt. De onderzoeker dient genoeg kennis van de markt te hebben voordat hij of zij beschrijvend onderzoek gaat doen. Kwantitatief onderzoek is een voorbeeld van een beschrijvend onderzoek.

Verkennend onderzoek

Zoals de naam al aangeeft gaat de zoeker bij verkennend onderzoek de markt verkennen. Hierbij wordt er vooral gelet op hoe relaties zijn en wat de achterliggende motivaties van mensen zijn bijvoorbeeld. Een voorbeeld van een verkennend onderzoek is het doen van deskresearch en kwalitatief onderzoek.

Verklarend onderzoek

Hierbij gaat het vooral om waarom vragen, dus waarom doen bepaalde mensen iets en hoe is het een en ander te verklaren in de markt. Zo kan de onderzoeker achter eventuele factoren komen die invloed hebben op de markt. Vaak wordt hiervoor een experiment gebruikt.

Online marktonderzoek

Online marktonderzoek kan je helpen bij het maken van geschikte keuzes op het gebied van marketingkanalen. Kent de doelgroep je al? Of misschien wel helemaal niet? Op basis van de resultaten van het onderzoek kan het bedrijf groeien en zich beter in de markt zetten. Bij Factsnapp kun je gemakkelijk en snel een online marktonderzoek laten uitvoeren, boek hier een online demo

Gerelateerde berichten
  • Alles
  • Op auteur
  • Op categorie