image Marketing toepassen met narrowcasting image De goede ervaringen met zakelijke energie

Drop us a line...

Verstuur bericht

Generatie Z en schulden: wat is de verhouding?

De leden van generatie Z zijn geboren tussen 1995 en 2010. Zij zijn opgegroeid met internet en vertrouwder met technologie dan de generaties voor hen. Zij maken nauwelijks een onderscheid tussen de offline wereld en de online wereld. Hoe kijkt generatie Z aan tegen geld en schulden? En hoe zijn zij het beste te bereiken als zij bijvoorbeeld een betalingsachterstand hebben?

Generatie Z en geld

Door bijbaantjes hebben de leden van generatie Z al op jonge leeftijd hun eigen geld. Naast vaste lasten geven zij geld uit aan hun telefoonabonnement en abonnementen op diensten als Netflix en Spotify. Voor deze digital natives is een goede smartphone een absolute vereiste. Daarnaast geven zij geld uit aan (duurzame) kleding, sport en uitgaan.

Aan de ene kant is Generatie Z heel zuinig met geld. De leden van deze generatie hebben gezien welke impact de economische crisis had op de financiën van hun ouders en andere familieleden. Daardoor zijn zij geldbewust en verlangen meer dan de generaties voor hen naar stabiliteit. Zij vinden sparen belangrijk en zijn goed in het vergelijken van prijzen en het vinden van voordeeltjes. Aan de andere kant zijn de leden van generatie Z die studeren genoodzaakt om zich in de schulden te steken. Dat heeft te maken met het sociaal leenstelsel dat in 2015 is ingevoerd. Alleen studenten waarvan de ouders te weinig verdienen, hebben recht op een aanvullende beurs die wordt omgezet in een gift als zij binnen tien jaar hun diploma halen. Schulden voorkomen is voor de leden van generatie Z dus vrijwel onmogelijk als zij een goede opleiding willen volgen.

Hoe te communiceren met generatie Z?

Schulden voorkomen is voor iedere generatie belangrijk. Generatie Z moet daarbij echter op een andere manier worden benaderd dan andere generaties. Generatie Z communiceert het liefst digitaal en snel. Waar e-mail een geliefd medium is bij eerdere generaties, daar ervaart generatie Z dit als een zeer traag communicatiemiddel. Generatie Z geeft de voorkeur aan Whatsapp of Snapchat. Bedrijven die de leden van deze generatie willen wijzen op een openstaande rekening of een betalingsregeling met hen willen treffen, kunnen het beste van deze media gebruik maken. Daarnaast gebruikt Generatie Z vaak meerdere apparaten tegelijkertijd (tablet, smartphone, maar ook tv). Wie generatie Z wil informeren over schulden voorkomen, doet er dan ook goed aan om deze boodschap via verschillende media te verspreiden. Dat kan onder andere door influencers in te zetten: bloggers en vloggers zijn de voorbeelden van generatie Z. Tot slot is het belangrijk om te weten dat de leden van deze generatie zeer visueel zijn ingesteld: niet tekst, maar afbeeldingen en video’s spreken hen aan.

Gerelateerde berichten
  • Alles
  • Op auteur
  • Op categorie