image Wat zijn de verantwoordelijkheden van Technische VvE Beheer? image 3 tips voor het repareren van je betonvloer

Drop us a line...

Verstuur bericht

Wat is een kwaliteitsmanagementsysteem? 

 Wanneer u de kwaliteit van uw management en de procedures van uw organisatie gaat perfectioneren zal u kiezen een kwaliteitsmanagementsysteem Het kwaliteitsmanagementsysteem dient voor het merkbaar maken van de procedures die niet optimaal werken of niet efficiënt genoeg verlopen binnen het bedrijf, daarbij focust het systeem zich ook heel erg op klanttevredenheid. Hierdoor worden de verwerkingstijd van klanten, klantentevredenheid en loyaliteit ook meegenomen in het systeem.  Heel simpel gezegd dient het kwaliteitsmanagementsysteem om te controleren dat alles wat gezegd wordt dat u doet als bedrijf in de praktijk ook uitgevoerd wordt en hoe dat verbeterd kan worden. 

De ISO 9001 norm

Het kwaliteitsmanagementsysteem werkt via de ISO 9001 certificeren norm. Deze norm kenmerkt zich door het beoordelen op 7 verschillende punten: Klantgerichtheid, leiderschap, betrokkenheid van het personeel, procesbenadering, verbetering, empirisch onderbouwde besluitvorming en relatiebeheer. Door op deze punten te beoordelen zal er een onderbouwd antwoord uit voortkomen hoe uw bedrijf zich kan verbeteren. 

Waar komen kwaliteitsmanagementsystemen vandaan?

Op 15 maart 1987 is de allereerste norm voor kwaliteitsmanagement ontstaan daarbij is de Allied Quality Assurance Publications (AQAP) in 1969 ontstaan. Deze twee zijn opgesteld door de NAVO en komen oorspronkelijk uit militaire industrie. Dit kwam omdat de NAVO-kwaliteitsnormen ging ontwikkelen voor haar leveranciers, omdat ze zeker wilden zijn dat al de juiste materialen met goede kwaliteiten op het goede moment op het front waren geleverd. Wanneer je leverancier was van NAVO moest er aan deze norm voldaan worden, anders mocht er niks geleverd worden. De norm is net zoals de bedrijfsculturen regelmatig veranderd, daarom zijn deze normen ook vaak hervormt en daarbij opnieuw bekend gemaakt.

De voordelen van een kwaliteitsmanagementsysteem

Allereerst is het zal het u meerdere klussen opleveren. Het komt namelijk alsmaar vaker voor dat de opdrachtgever/klant een verplichting legt op het hebben een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem. Wanneer deze niet in uw bedrijf zijn bezit is zal u gaan merken dat er meerdere opdrachtgevers/klanten gaan afhaken. Daarnaast helpt het ook bij de klantentevredenheid. Dit is natuurlijk ook het belangrijkste, met een goed lopend kwaliteitsmanagementsysteem kan u de klant verzekeren dat alleen eindproducten/diensten met de hoogste kwaliteit worden geleverd. Het zal hiernaast ook de efficiëntie van het bedrijf vergroten. Dit kan uitlopen op kostenbesparingen en kunnen risico’s kansen en bedreigingen voordat het start in kaart worden gebracht. 

 

 

Gerelateerde berichten
  • Alles
  • Op auteur
  • Op categorie